zpět na kapely 80-90 let

Totální destrukce hudebních rovin

Na ukázku dva fragmenty (z 20 min nepřetržitého hraní na koncertu Letorocky 90) ke stažení: Kunín 1989
tdhr 1, mp3 ke stažení tdhr 1
tdhr 2, mp3 ke stažení tdhr 2



I když jsem "industrial" a podobnou hudbu nikdy moc neposlouchal, na jednom koncertu T.D.H.R. mě jejich hudba dostala. Do zvuku ztvárněná bezútěšnost hledání, chaos, tóny se nestaraly jeden o druhý, zarámované v temném motivu.....; nečekaně zaznívaly podivné akordy, přelévaly se a vracely v jiných podobách. Chvíli jsem se nechal unášet obrazy co mi táhly hlavou, ale když jsem zaostřil na kapelu, měl jsem nový zážitek - nezapomenutelný výraz tváře Jirky Výrostka, který hrál na housle. Stejně tak ostatní členové kapely, každý sám za sebe vnořený někam mimo........; bylo to úplně jiné "hraní", než na co jsem byl zvyklý...... (pm)

Ti, kteří hráli a nebo se vystřídali v T.D.H.R. - J.Výrostek / Ježíš / Kůže / Medvídek / Milan Pytlík / Gabin / Edita / Kolečko / a milion hostů/. Kapela T.D.H.R. než se rozešla, stačila natočit jen jednu "sklepní práci". Na kazetách roztáčelo nezávislé vydavatelství Rytmická mládež v roce 1990.
Osamělost

Nejsem nic
než nezměrná vůle
nezměrná vůle - ale k čemu
už ani stéblo nemohu zvednout
všechno je temnota kolem mne
až se má vůle projeví
zemřu.


/Rozhovor z T.D.H.R. přepsán z volného občasníku KONFLIKT č.2, listopad - prosinec 1991,
který vydával Ondřej Marek./


Jakým způsobem destruujete hudební roviny ?

Medvídek: Skloubením profesionálních hudebníků s hudebními analfabety.
Kůže: Stýkáním dvou hudebních složek - muzikantské a erotomanské.
Ježíš: Jak sis to uvědomil.

Pro vás asi není účelem učit se 100 let milión akordů na kytaru a pak vylézt před lidi a zničit je svou dokonalostí ?

K: Tím, že se lidé učí hrát sto let, zažijí si určitá klišé a muzika upadá. Narušení tendencí čerpá z pouhého amatérismu duší.
J: Mnoho lidí si totiž neuvědomilo, že v destrukci se skrývá dokonalost.
M: My se akordy neučíme dopředu, pouze ty nejvýstižnější tóny doplňujeme akordy, které si vytvoříme na místě.

Kunín 1989 c Ve vaší hudbě neustále slyším Sonic Youth...

J: Co ?!
K: Ngyuen Sonic Youth

Došlo u vás ke změně zpěvačky. Je to změna k lepšímu ?

K: Ne, k novému.
J: Já si myslím, že jo.
M: Jako muzikanti přecházíme z mrtvého do energičtějších poloh.
K: Ideální by bylo skloubení bývalé i současné zpěvačky.

Váš textový projev je jako Antarktída. Čím to ?

K: Život není jiný, definoval bych to jako frigidita všeobecného citu.
M: Nechceme nikoho poučovat, jak se chovat jako jiné H-C kapely. Jde o vyjádření přímého pocitu a dojmu.
J: Svět je zaplaven realitou a tendencí vyjadřovat se o skutečnu, které pro nás znamená náležitou formu rebelie.

Myslíte si, že naše posttotalitní společnost způsobuje další ochlazení ?

J: Nejsme formace, která působí na posluchače politicky.
K: Nasrat všem vládám a imaginárním demokraciím.
M: Ano, aj.

Slyšel jsem, že za jeden koncert požadujete až 2 500 Kčs. Přitom jste však hráli na "Bermuďáku", kde vám asi těžko mohli tolik zaplatit. Jste ochotni k dalším kompromisům, nebo půjdete za svými požadavky ?

M: Tam, kde chceme hrát, hrajeme zadarmo. Tam, kde se nám to nelíbí, hrajeme za velké peníze, takže nás tam nechtějí. To nás uspokojuje.
J: Nechci hrát pro peníze, chci lidi hrubo zabíjet.
K: Myslím, že naše tendence není hudba pro peníze, ale zároveň dokážeme rozlišit území, kde se hudba prezentuje nebo kde se na ní vydělává.

Na jednom koncertě jsem viděl promítání jakýchsi diapozitivů. Jakou váhu přisuzujete vizuálnímu působení ?

M: Někteří lidé odsuzují Paprsky ing. Garina za to, že hráli vynikající industriál bez vizuality a teď kladou důraz na promítání různých videoprojekcí a zapomínají na muziku. To je pouze jejich subjektivní dojem, protože nestačí vnímat obojí na sto procent.
J: To záleží na lidech, kteří přijdou poslouchat.
K: Vizuální stránka jako koření by mohla v našich podmínkách sehrát určitou úlohu.

Většina hráčů skupiny hrávala nebo stále hraje v kapelách ovlivněných punkem.

M: Punková scéna mě začíná nudit.
K: Taky se začínám dívat skepticky na lidi se znaky A-lnagonu a A-lkoholu na kožených bundách.
J: Znáš kapely Creams, Hot Chocolate, Procol Harum, The Can ? Jednou lidi pocítí potřebu vrátit se k punku stejně jako k těmto kapelám.

Já vím, že "No Future" atd., ale přesto: Plánujete vydání LP, nějaké další projekty, koncerty...?

(rozpaky a smích) M: Je to pravda Kůže, že budeš hrát pouze v kapele Absolutní bezedno ?
K: Kdo ti to říkal ? Klec ? To je jeho smysl pro humor.